Tidsresa

Följ med på Joomlaproffs tidsresa!


2011

The Grand Plan

Storslagna planer på att starta upp en reklambyrå börjar ta form och vårt proffskoncept arbetas fram. Idén var att ha tre satelliter ute i webbrymden för att fånga upp olika sorters sökningar för webb (Joomlaproffs), design (Designproffs) och video (Videoproffs) istället för att samla allt på en sajt. Idag jobbar vi till 90 procent med webb men våra kunskaper inom design och video har varit till stor hjälp genom åren i de flesta projekt.   

2012

Infotainment som sågs av miljoner

Året då Joomlaproffs officiellt lanseras. Genom en välbyggd och seo-anpassad webbsida kommer vi snabbt upp på Google och därigenom börjar fler och fler kunder trilla in. Badrumsspecialisten Frej Johnsson var en av dessa kunder och vi arbetade med all deras marknadsföring i flera år framåt. Årets "claim to fame" var dock en informationsvideo om Joomla som gjordes pro bono till hela Joomlas community. Filmen blev en succé och låg länge på startsidan hos joomla.org och fick över en miljon träffar på YouTube. Filmen gjorde också att vi blev inbjudna till Joomlas världskonference. 

2013

Plugin åt obskyr svensk betallösning

Andra året och vi började redan få upp en hyfsad kundbas. Vi bygger mer och mer avancerade sidor och årets bästa beslut var antagligen att satsa på att utveckla en betalplugin för Klarna till e-handelsystemet VirtueMart. Klarna var på denna tiden långt ifrån reklamsatsningar med Snoop Dogg och Lady Gaga och fungerade endast i Sverige. Klarna växte dock snabbt och vi fortsatte utveckla pluginen till nyare versioner. Använder man VirtueMart idag med klarna som betalssätt är det stor chans att det är vår plugin som används.

2014

E-handelns guldålder

Kanske guldåldern för hederliga webbshoppar innan plattformar som Amazon och Shopify tog över stora delar av marknaden. Alla som hade nåt att sälja ville ha en webbshop. För att underlätta främst för oss själva men senare även för andra utvecklade vi en komponent som byggde ihop vårt favoritramverk Uikit med e-handels-komponenten VirtueMart. Denna döptes till det sexiga namnet VMuikit och den fungerar extremt effektivt för att enkelt kunna bygga en snygg e-handel.

2016

Säkerheten först

Joomla passar inte bara för extern webb utan även intranät är populärt att bygga med plattformen. Även om vi tidigare byggt intranät för olika företag så landar vi det här året en riktig tungviktare. Moderaterna bestämmer sig för att skapa ett nytt intranät och detta kräver ännu mer robust säkerhet kring sidan än vi behövt bygga tidigare. Dels anlitas ett säkerhetsföretag för att hitta eventuella brister innan lansering och dels utvecklar vi ett bank-ID login till Joomla.

2017

Bäst i världen

2017 innehåller antagligen det största enskilda ögonblicket i Joomlaproffs stolta historia. Vår sida för Nintendo Nordic blir utsedd till världens bästa företagssida byggd på joomla framröstad av världens ledande joomlaexpertis. Även om vi inte glömt påminna någon om detta sen dess så är det fortfarande en stor bedrift som vi gärna pratar om. Det var också ett kvitto på att våra webbprojekt håller högsta klass.

2018

Jakten på den perfekta servern

Med självföroendet på topp gick vi in i 2018 med många nya ideer och spännande projekt framför oss. Under året uppgraderade vi vår servermiljö för våra kunder. Ända sedan starten har vi hostat diverse sidor. Först enklare sidor på vårt egen webbserver men genom åren började vi hjälpa till att konfigurera dedikerade servrar för kunder med höga krav och även hjälpa till med att optimera externa servrar för joomlasidor. 2018 bytte vi till nya starkare och bättre servrar samt la byggde upp en sida för serverlösningar som adderades i vårt ekosystem av tjänster. Även om detta kan vara den minst intressanta läsningen i vår tidslinje så har de sidor vi driver aldrig gått snabbare än efter detta byte.

2019

Kulturproffs

Ännu ett kanonår i joomlaproffsvärlden där många av våra specialområden kunde kombineras i ett projekt. KulturUngdom, en förening som delar ut kulturstöd från västra götalandsregionen, behövde en ny webbplats. Genom erfarenheten från våra många komponenter vi tidgare byggt kunde vi utveckla ett system anpassat till deras process för att ta emot och hantera ansökningar. Dessutom integrerades detta helt i Joomla. Sidan innehåller även ett nyhetsarkiv och layouten är framtagen för att passa deras ganska krävande målgrupp. Som grädden på moset drivs den på en av våra dedikerade servrar.

200  +
Utvecklade webbplatser
1500  +
Sålda tillägg/pluginer
100  +
Hostade webbsidor
20  +
Utslitna musmattor

Vad hände med 2015?

Den som är uppmärksam ser att vi missat 2015 i tidslinjen och kanske undrar vad vi gjorde då? Sanningen är att vi gjorde det vi gör varje år. Bygger webbsidor, webbshoppar, komponenter och pluginer åt våra kunder.

Sen starten har vi jobbat med över 300 olika kunder inom det mesta man kan tänka sig. Från fastigheter i Florida till hunddagis i Ullared. Vi har kommit i kontakt och hjälpt entreprenörer med storartade visioner och jobbat med specialiserade företag i de mest specialiserade branscher.

Tidslinjen följer de största och mest spektakulära händelserna men vi vill också passa på att uppmärksamma alla mindre glamorösa projekt vi arbetat med genom åren. Vi har här samlat en del av de välkända och många mindre välkända kunder vi jobbat med under åren.

Joomlaproffs.se is not affiliated with or endorsed by the Joomla Project or Open Source Matters. The Joomla name and logo are used under a limited license granted by Open Source Matters the trademark holder in the United States and other countries.

© Copyright 2011 - 2020 - W&N Media AB